אחת מהחוויות המדהימות לג'יפאים ולמטיילים ברכבי 4x4 היא נהיגת שטח בחולות ודיונות. חוויה זאת יכולה להיות מהנה ביותר כאשר לומדים כיצד לנהוג נכון תוך שמירה על כללי בטיחות הנדרשים. נהגים לא מיומנים בדיונות עלולים למצוא את עצמם מהר מאוד שוקעים ונתקעים בחול או גרוע מכך עלולים להתהפך עם הרכב ולגרום לנזקים מיותרים. ריכזנו עבורכם מספר טיפים זהב שיסייעו לכם בנהיגת שטח בדיונות:

  • בנהיגה בדיונות יש להצטייד בציוד חילוץ בסיסי, רצועות גרירה ושאקלים, מומלץ לצאת עם מינימום 2 רכבים בשיירה לצורך חילוץ הדדי במידת הצורך. מומלץ להצטייד גם עם את חפירה ושפאלות (סולם חול) למקרה של שקיעה בחול. מומלץ להוריד לחץ אוויר בצמיגים בין 12-17 PSI בצמיגי שטח.
  • שימוש בהילוך גבוה והילוך נמוך. צריך לדעת מתי לשלב 4x4 בהילוך נמוך וגבוה, לרוב הנסיעה בדיונות היא בהילוך גבוה אך ישנם מצבים בהם נדרש לשלב הילוך נמוך, כמו מצבי תקיעה בחול בהם צריכים מומנט גבוה יותר.

  • מומלץ לבטל את מערכות הבקרה האלקטרוניות כמו מערכת בקרת משיכה או כל מערכת אחרת, לרוב הם גורעים מיכולות הרכב בדיונות.
  • נדרש חגורות בטיחות לכל הנוסעים ברכב וגם לעגן ולקשור חזק את כל החפצים שעלולים לעוף על הנוסעים בזמן הנהיגה בדיונה כתוצאה מקפיצות הרכב על ידי בורות בדרך ובזמן שהרכב נמצא בשיפועי צד על הדיונות וכדומה. מומלץ להשתמש ברשת קשירה המיועדת לכך.

  • כשנוהגים בדיונות תמיד צריך מומנטום, לשמור על תנופה של הרכב קדימה במיוחד בעלויות, ניתן לשחק קצת עם ההגה ימינה ושמאלה בנגיעות קטנות אך תמיד להעדיף נסיעה בקווים ישרים בכדי להקל על הרכב להתקדם, נסיעה בסיבובים מקשה על הרכב בדיונות.
  • נדרש להרגיש את תגובות הרכב בדיונות ובחול ובהתאם לשנות את מצב הגיר להוריד או לעלות הילוכים ידני ולפי הצורך, הילוך נמוך יותר יספק יותר כוח והילוך גבוה יספק יותר מהירות. אם אתם מרגישים שהרכב מתקשה תוך כדי נסיעה להמשיך קדימה יש להוריד הילוך ידני בהתאם ולא להישאר על מצב של D.

  • נדרש כל הזמן לשמור על תנופת הרכב קדימה בנסיעה ולא לעצור או להאט היכן שלא צריך כדוגמה באמבטיית חול או אזור נמוך ממנו יש עליות מכל הצדדים, תמיד מומלץ לעצור במידת הצורך עם הפנים לכיוון הירידה מהדיונה, כך שניתן יהיה להתחיל נסיעה ביתר קלות.
  • ניסיתם לטפס מעלה דיונה תלול ונתקעתם באמצע? עצרו מיד וחפשו את הדרך למטה חזרה בקו ישר, ככל שתמשיכו יותר גז תשקעו יותר במקום.
  • בזמן נסיעה בשיפועי צד בדיונות יש לקחת את הגלגלים תמיד לבסיס שיפוע הירידה, מומלץ להימנע מנסיעה בשיפועי צד שלא לצורך.

  • נסיעה בדיונות בקבוצה – נוסעים בשיירה קבועה בקו אחד, אין לצאת מהשיירה תוך כדי נסיעה זה עלול לקטוע את רצף השיירה ואנשים עלולים ללכת לאיבוד בדיונות המדבר. כל אחד מקבל מספר בשיירה ואחראי לרכב שמאחוריו, במיוחד בפניות ימינה ושמאלה על הרכב קדימה להמתין ולראות שהרכב מאחור רואה לאן הוא פונה ורק אז להתקדם, בכדי לא לקטוע את רצף השיירה. במידה והרכב מאחור עוצר יש לדווח בקשר למדריך השיירה ולעצור בהתאם. כך כולם בשיירה עוצרים לסייע, לא משאירים אף רכב מאחור. יש לנסוע בהתאם לקצת מהירות השיירה.

להרשמה להדרכת נהיגה בדיונות הקרובה וטיול ג'יפים בדיונות בנגב לחצו על הקישור הבא: https://www.travel4x4.co.il/he/deal/62/dunes